Spawanie metodą MAG

Spawanie metodą MAG polega na łączeniu elementów metalowych za pomocą łuku elektrycznego wytwarzanego pomiędzy elektrodą topliwą a spawanym materiałem, dlatego określane jest również jako spawanie łukowe metali w osłonie gazów osłonowych  (aktywnych – np. Co2 lub mieszanki Ar i Co2 lub obojętnych np. argon).

Drut jest stale podawany poprzez zespół podający i uchwyt spawalniczy aż do jeziorka spawalniczego. W metodzie tej mogą być używane druty lite (GMWA) oraz rdzeniowe (FCAW-GS – spawanie drutem rdzeniowym osłonowym).Dobór właściwego gatunku drutu do spawania zależy głównie od składu chemicznego materiału podstawowego, procesu spawania i wymagań eksploatacyjnych spawanych złączy.


Materiał próbek musi być całkowicie oczyszczony z rdzy, farby, zendry. Nieoczyszczone próbki powodują niestabilne jarzenie się łuku spawalniczego oraz powstawanie porów, pęcherzy i żużli w spoinie.


Metoda MAG jest obecnie najczęściej stosowaną metodą spawania. Umożliwia uzyskanie bardzo dużych prędkości spawania i można ją stosować w sposób ręczny, zmechanizowany i zrobotyzowany.

Zaletami spawania metodą MAG są:

  • prosta i szybka nauka,
  • duża prędkość spawania,
  • niskie koszty spoiwa i dobra jakość spoiny,
  • wysoka efektywność (wydajność) spawania,
  • łatwe zajarzanie łuku spawalniczego,
  • spawanie materiałów o szerokim zakresie grubości,
  • możliwość pracy w różnych płaszczyznach,
  • doskonałe wykorzystanie stanowisk zmechanizowanych i zrobotyzowanych.

Natomiast do wad spawania metodą MAG zaliczamy:

  • wrażliwość na działanie korozji i wilgoci,
  • w osłonie dwutlenku węgla, możliwość wystąpienia rozprysku metalu,
  • możliwość wystąpienia problemów z utrzymaniem prawidłowego strumienia  gazu osłonowego  podczas spawania na wolnym powietrzu,
  • ograniczona możliwość wykonania przetopów bez użycia podkładku. 

Metoda spawania MAG wykorzystywana jest w wielu branżach, przede wszystkim w branży przemysłowej, mechanicznej, architektonicznej oraz w sektorach automatyki i robotyki. W specjalizacjach takich jak: motoryzacyjna, taboru kolejowego czy okrętowego przede wszystkim jest stosowane spawanie łukowe. Korzystniejsze będzie też wykorzystanie tej metody do łączenia dużych elementów metalowych.