Spawanie metodą MAG
Spawanie metodą MAG polega na łączeniu elementów metalowych za pomocą łuku elektrycznego wytwarzanego pomiędzy elektrodą topliwą a spawanym materiałem, dlatego określane jest również jako spawanie łukowe metali w osłonie gazów osłonowych (aktywnych – np. Co2 lub mieszanki Ar i Co2 lub obojętnych np. argon).
Drut jest stale podawany poprzez zespół podający i uchwyt spawalniczy aż do jeziorka spawalniczego. W metodzie tej mogą być używane druty lite (GMWA) oraz rdzeniowe (FCAW-GS – spawanie drutem rdzeniowym osłonowym).Dobór właściwego gatunku drutu do spawania zależy głównie od składu chemicznego materiału podstawowego, procesu spawania i wymagań eksploatacyjnych spawanych złączy.
Materiał próbek musi być całkowicie oczyszczony z rdzy, farby, zendry. Nieoczyszczone próbki powodują niestabilne jarzenie się łuku spawalniczego oraz powstawanie porów, pęcherzy i żużli w spoinie.
Metoda MAG jest obecnie najczęściej stosowaną metodą spawania. Umożliwia uzyskanie bardzo dużych prędkości spawania i można ją stosować w sposób ręczny, zmechanizowany i zrobotyzowany.
Zaletami spawania metodą MAG są:
- prosta i szybka nauka,
- duża prędkość spawania,
- niskie koszty spoiwa i dobra jakość spoiny,
- wysoka efektywność (wydajność) spawania,
- łatwe zajarzanie łuku spawalniczego,
- spawanie materiałów o szerokim zakresie grubości,
- możliwość pracy w różnych płaszczyznach,
- doskonałe wykorzystanie stanowisk zmechanizowanych i zrobotyzowanych.
Natomiast do wad spawania metodą MAG zaliczamy:
- wrażliwość na działanie korozji i wilgoci,
- w osłonie dwutlenku węgla, możliwość wystąpienia rozprysku metalu,
- możliwość wystąpienia problemów z utrzymaniem prawidłowego strumienia gazu osłonowego podczas spawania na wolnym powietrzu,
- ograniczona możliwość wykonania przetopów bez użycia podkładku.
Metoda spawania MAG wykorzystywana jest w wielu branżach, przede wszystkim w branży przemysłowej, mechanicznej, architektonicznej oraz w sektorach automatyki i robotyki. W specjalizacjach takich jak: motoryzacyjna, taboru kolejowego czy okrętowego przede wszystkim jest stosowane spawanie łukowe. Korzystniejsze będzie też wykorzystanie tej metody do łączenia dużych elementów metalowych.